Monday, October 8, 2012

Saya Neutralist!!

Jangan marah saya...


Saya menentang dan tidak bersetuju tidak semestinya saya seorang pembangkang...

Saya 'bersyukur' dan berterima kasih pula tidak semestinya saya seorang penyokong 'tegar' puak pemerintah...

Saya sekadar ingin arena politik yang membenarkan saya berada di antara orang-orang yang 'neutral'.

Saya sekadar ingin menjadi seorang pengundi atau pemilih.

Sungguh, tidak semestinya, marah-marah saya, bebel-bebel saya pada hari ini bermaksud saya tidak akan memilih orang yang saya bebelkan itu...tidak semestinya.

Selagi belum tiba saat saya 'berkhalwat' bersama pensil dan kertas undi, ertinya masih ada harapan untuk 'membeli' jiwa saya.

Beli jiwa saya bukan bererti dengan duit. Belilah jiwa saya dengan apa yang saya dan golongan marhein yang lain inginkan. Mungkin saya antara yang minoriti. Mungkin juga saya antara yang majoriti, selaku puak-puak yang berparti, pandai-pandailah memilih untuk membeli jiwa saya atau golongan yang tidak sependapat dengan saya. Terpulang anda.

Tidak perlu 'marah-marah' saya kerana tidak sealiran dengan pandangan anda. Tidak perlu 'maki-maki' saya kerana saya merasakan anda kurang bijak dalam berpolitik. Baik anda mahupun saya, kita sama-sama adalah manusia ciptaan Allah.

Baik saya mahupun anda, bisa melakukan kesilapan. Betulkah atau silapkah kita, sering menjadi rahsia. Rahsia yang kita semua tahu, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Bukan manusia. Maka, tidak haruslah kita dengan amat yakin mengatakan kita 'sangat mengetahui'.

Kita juga boleh silap. Kita juga boleh salah. Kenapa 'tegas' sangat dengan pendapat kita? Kenapa 'keras' sangat dengan hujah kita?

Ingatlah, setiap hujah kita, setiap pendapat kita tidak turun dengan 'wahyu' Allah.

Saya neutralist kadang-kadang naturalist...;-p

Sekian, terima kasih.


No comments:

Post a Comment