Wednesday, December 12, 2012

[Ulasan Filem] Wreck-It Ralph

Tiket percuma lagi. Asalnya untuk 2 orang sahaja. Oleh kerana tidak ramai yang sudi untuk menonton filem ini, kami 6 sekeluarga terpaksalah memeriahkan panggung. :)

~~~~

Anda dilahirkan untuk menjadi 'orang jahat'? Konflik yang agak berat bukan? Tidak menjadi hal jika anda menjadi jahat dan popular serta hidup bersenang-senang. Malangnya bagi Ralph, tidak semudah itu. Punca kepada segala 'hal' di dalam filem ini adalah kesedihan kerana terpinggir. Berat rasa itu. Kesungguhan untuk menjadi baik serta keinginan mendapat pujian?

Tugasan Ralph adalah untuk memusnahkan rumah-rumah yang didiami oleh "Nicelander" manakala si pembaikpulihnya adalah Fix It Felix yang dianugerahkan Tukul Ajaib, satu sentuhan mampu membaiki apa jua. Itu mungkin tidak apa-apa. Yang menjadi halnya setiap kali misi si Fix It selesai, Nicelander akan menghumban si Ralph dari bumbung pangsapuri mereka. Adui, dan ia berulang selama bertahun-tahun.

Kunci kepada keindahan cerita ini adalah kisah disebalik 'kaca paparan' permainan video ini. yang dibawakan oleh penulis skrip Anda tidak pernah tahu si Ralph tinggal di longgokan sampah di tepi pangsapuri Nicelander, longgokan sampah itu tidak kelihatan di paparan. Anda juga tidak tahu yang mereka mengadakan parti di kala malam saat kedai arked ini tutup. :P

Sebuah cerita keluarga namun tetap juga disulami konflik dan konspirasi untuk memenuhi jiwa ibu bapa yang menemankan anak-anak.

Filem ini juga turut mempunyai mesej yang sangat bagus. Usah melawani fitrah kejadian. Ia bukan menjadi baik atau jahat. Ia tentang menjadi siapa yang kita perlu jadi.

Penunjuk aras anak-anak? Mereka seronok walaupun filem ini bukan bahasa pertuturan mereka di rumah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment